-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49141 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دلايل مصونيت قرآن از تحريف چيست ؟
بايد توجه داشت كه زمزمه تحريف قرآن مجيد بيشتر از طرف مسيحيها و يهوديها سازشده است ; چون به شهادت مسلم تاريخ , كتب آسماني اين دو قوم با گذشت زمان ,دستخوش تحريف و تغيير گشته و اعتبار و ارزش اصلي خود را از دست داده است . ايـنـهـا كوشش مي كنند كه قرآن كريم را نيز به شايعه تحريف آلوده سازند تاريخ گواهي قطعي مـي دهد كه نسخه هاي تورات بارها در جريان حوادث مختلف تاريخي - خصوصا در حمله بخت النصر به يهود - از ميان رفته و عده اي از رجال مذهبي يهود آن را بعدا به رشته تحرير درآورده اند . (1)هـمـان طـور كـه تـاريـخ گـواهـي مـي دهد , انجيل چهارگانه سالها پس از حضرت مسيح عـلـيـه الـسلام به وسيله عده اي به رشته تحرير درآمده و بدين ترتيب از انجيلي كه به صورت يك كتاب آسماني بر حضرت مسيح عليه السلام نازل شده نشاني در دست نيست . (2)كـسـانـي كـه پايه تمام معارف و اصول مذهبي خود را , بر اساس كتابهايي گذاشته اند كه اين چنين بي اعتبار و بي ارزش گشته است مايلند قرآن را نيز به همان سرنوشت مبتلاسازند و بگويند قرآن هم با گذشت زمان دستخوش تحريف شده است . در حـالـي كـه وضـع جـمع آوري و نگهداري قرآن كريم در تمام ادوار تاريخ اسلامي اصلا باتاريخ تورات و انجيل در ادوار يهوديت و مسيحيت قابل مقايسه نيست . تـاريـخ نـشان مي دهد كه وضع قرآن كريم در هيچ كدام از ادوار اسلامي دچار ابهام وپيچيدگي نبوده است . در ايـن باب بايد به دو موضوع كه پاسخ بسياري از سوالات است توجه كنيم :1 - قرآن مجيد كتابي بود كه در همه شوون زندگي اجتماعي مسلمانان , انقلابي ايجادكرد . قـرآن زندگي سابق آنها را درهم كوبيد و به جاي آن يك زندگي نوين كه براساس ايمان و اصول انساني استوار بود به وجود آورد . بـنـابـر ايـن , قرآن كتابي بود كه با شوون اصلي زندگي مسلمانان تماس داشت , و آنها سياست , اقـتـصـاد , قـوانين اخلاقي و حتي آداب و رسوم معاشرت خانوادگي خود را از اين كتاب آسماني مي گرفتند . در شـبـانـه روز پـنج بار در نمازها با آن سر و كار داشتند و بالاخره در همه حوادث روزمره اول به قرآن و سپس به سنت و روش پيامبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم مراجعه مي كردند . در ايـن صورت كتابي كه تا اين اندازه با زندگي مردم آميخته و تا اين حد موردمراجعه و استفاده آنها بود , چگونه ممكن است در آن تحريفي واقع شود و افكارعوام يا خواص متوجه آن نگردد . احتمال اين كه در قرآن تحريف واقع شده و كسي متوجه آن نگشته , به منزله اين است كه احتمال دهيم در قانون اساسي يك ملت بزرگ دنيا تحريف واقع شود , ولي كسي متوجه آن نگردد . آيـا مـمـكـن است مواد قانون اساسي يك ملت دستخوش تحريف شود , ولي مردم نفهمند و سر و صداي آن بلند نشود ؟ نقش قرآن در زندگي اجتماعي مسلمانان به مراتب بيش از نقش يك قانون اسـاسـي در زندگي ملتهاي امروز بوده و بدين ترتيب چنان افكار متوجه آن بود كه اگر كمترين تحريف در آن واقع مي شد , مواجه با عكس العمل شديدي مي گرديد و اعتراضها از هر ناحيه شروع مي شد . 2 - تاريخ مربوط به جمع آوري قرآن چه در زمان پيامبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم و چه بعد از آن و اهـمـيت فوق العاده شديدي كه پيامبر اكرم صلي اللّه عليه وآله و سلم و مسلمانان به حفظ و كـتـابـت قـرآن نشان مي دادند ثابت مي كند كه حتي كم شدن كلمه اي از قرآن كريم به هيچ وجه امكان نداشته است . بـه شهادت تاريخ , در زمان پيامبراكرم صلي اللّه عليه وآله وسلم عده زيادي ازمسلمانان دانشمند كـه تعداد آنان را چهل و سه نفر نوشته اند (3) به دستور آن حضرت هر آيه و يا سوره اي را به محض نـزول مـي نـوشـتـند و اين نوشته ها با اهتمام و كوشش هر چه تمامتر در ميان مسلمين نگهداري مي شد . مـعـروفـتـريـن آنـها كه اهتمامشان به نوشتن قرآن به مراتب بيش از ديگران بود حضرت علي بن ابـيـطالب عليه السلام و زيدبن ثابت بودند و بدين ترتيب از قرآنهايي كه به وسيله اين افراد نوشته مـي شـدنـسـخـه هـاي مـتعددي در ميان مسلمانان وجود داشت كه در قراءت و استفاده از قرآن مرجع شبانه روزي همه مسلمانان بود . علاوه بر اين , عده زيادي از مسلمانان , آيات و سوره هاي قرآن را حفظ كرده بودند . اينها در كار حفظ قرآن بسيار دقيق بودند و سعي داشتند حتي كلمه اي ازاين كتاب آسماني را فرو گذار نكنند . ايـن عـده كه به آنها قاريان گفته مي شدپيوسته مورد مراجعه و استفاده مردم در قراءت قرآن بودند . مـوضوع اهتمام به نگهداري و حفظ قرآن از تحريف , به اندازه اي در ميان مسلمين زياد بود كه در زمـان خـلافـت ابوبكر وقتي در جنگ يمامه عده زيادي از قاريان قرآن كشته شدند , مسلمانان تصميم گرفتند توجه بيشتري در حفظ قرآن به خرج دهند وبه اين منظور , همه نسخه هاي قرآن را در يـك جـا جـمـع آوري كرده و از اين كه كم وزيادي در آنها واقع شود جلوگيري نمودند ; و حفظ اين نسخه ها بار ديگر بشدت موردتوجه قرار گرفت . در زمـان خـلافـت عـثـمـان بن عفان نيز چهار نسخه قرآن از روي نسخه هاي اوليه تدوين وتهيه گـرديـد و بـه همه ايالات اسلامي ابلاغ شد كه قرآنهاي خود را با اين چهار نسخه تطبيق دهند و هنگام قرآن خواندن از آن تبعيت نمايند . تـوجه مسلمانان و قاريان به حفظ و نگهداري قرآن به حدي بود كه روزي ميان ابي بن كعب و عـثـمـان خـلـيفه وقت درباره آيه و الذين يكنزون الذهب و الفضه ولا ينفقونها في سبيل اللّه اختلافي رخ داد , عثمان مدعي بود كه وحي الهي الذين است - بدون واو - و بايد اين كلمه ( و ) از نـسخه هاي قرآن حذف گردد ,ولي ابي مي گفت ما از رسول خدا اين آيه را به همان طوري كه در قرآنها موجوداست شنيده ايم . بگو مگو ميان هر دو نفر درگرفت . نـاگـهـان , ابـي با شدت هر چه تمامتر گفت : هر كس بخواهد اين حرف را از قرآن بردارد , شـمـشير بر شانه مي نهم و خون او را مي ريزم پا فشاري ابي سبب شد كه خليفه حرف خود را پس بگيرد . هـرگـاه تـغـيـيـر يـك حـرف از قرآن داراي يك چنين ماجرايي بود , آيا مي توان گفت كه قرآن دسـتخوش تحريف شده و آياتي از آن حذف گرديده است ؟علاوه بر دو مطلب اساسي فوق , بايد تـوجـه داشـت كـه در آيـات متعددي از قرآن كريم ,مسئله عدم تحريف قرآن و اين كه اين كتاب آسـمـانـي از دستخوش تغيير و تبديل مصون خواهد بود تصريح شده است ; آنجا كه مي فرمايد : انا نـحـن نزلنا الذكر و انا له لحافظون ما قرآن را نازل كرديم و بطور قطع نگهدار آنيم (4)علما و دانـشـمندان اسلامي نيز در كتابهاي تفسير و كلام تصريح نموده اند كه دانشمندان اسلامي اجماع دارند كه در قرآن تحريفي واقع نشده است . و اگر احيانا در ميان دانشمندان كسي پيدا شده كه معتقد به موضوع تحريف بوده ,بر اثر پاره اي از اخـبار مجعوله بوده كه بعضي از مغرضين در كتب احاديث واردكرده اند و الا هيچ گونه قرينه اي در خود قرآن بر مدعاي آنها وجود ندارد . بـديـهي است اين گونه اخبار از درجه اعتبار ساقط است و يا بر اثر اخباري بوده كه معني ومفهوم واقعي آن را كشف نكرده اند . به هر حال , جمعي از بزرگان و محققان ما در اين باره كتابها نوشته اند و عدم امكان تغيير در قرآن را به طرز روشني اثبات نموده اند . كساني كه نمي توانند ازكتابهاي عربي كه در اين باره نوشته شده استفاده كنند , مي توانند مشروح اين بحث را در كتاب برهان روشن نوشته مرحوم حاج ميرزا مهدي بروجردي مطالعه فرمايند . اخـبـاري كـه بـيـان مي كند قرآني نزد اميرمومنان عليه السلام وجود داشت كه با سايرقرآنها فرق داشـت , بـا مـساله عدم تحريف قرآن منافات ندارد زيرا همان طوركه دانشمندان گفته اند : قرآني كه اميرمومنان عليه السلام جمع آوري فرموده بودند , مشتمل بر شرح نزول آيات و تفسيرها و توضيحاتي بود كه از پيغمبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم شنيده بودند و فرق آن با ساير قرآنها فقط در اين قسمت بود نه در اصل متن قرآن .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 و 2 - به كتاب قاموس مقدس و الهدي الي دين المصطفي مراجعه شود . 3 - تاريخ القرآن ابوعبداللّه زنجاني . 4 - سوره حجر , آيه 9 .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.